Femke 3 december 2021
Leestijd 3 minuten
Categorie:
Energie,
Opnieuw heeft een Nederlandse energieleverancier faillissement aangevraagd als gevolg van de hoge gasprijzen. Hiermee komt het aantal faillissementen van energiebedrijven in nog geen twee maanden tijd op vier. Eerder gingen al Welkom Energie, Enstroga en Allure Energie ten onder door de steeds maar stijgende energietarieven. Dit faillissement van Anode heeft echter ook verstrekkende gevolgen voor klanten van AGEM, Ampeer, BLIQ, Gezinsenergie, Green Dutch Energy, Hilverstroom en Nedergy. Hoe dat zit lees je in dit artikel.
Wat kun je lezen in dit artikel?
Anode Energie levert ook via wederverkopers
Anode Energie is met zo’n 14-duizend klanten een relatief kleine energieleverancier. Het levert energie aan met name kleinverbruikers, meestal consumenten, maar ook aan ongeveer 140 grootverbruikers. Dit doet men voor ongeveer 5000 klanten rechtstreeks onder de eigen merknaam, maar de resterende ongeveer 9000 klanten nemen energie af via een wederverkoper van Anode.
Deze wederverkopers zijn bekend onder de namen Nedergy, Green Dutch Energy, Ampeer, Hilverstroom, BLIQ, Gezinsenergie en AGEM. Wat de gevolgen zijn voor deze wederverkopers is nog niet helemaal duidelijk, maar dat het gevolgen heeft voor deze klanten is zeker. De leverancier van deze energiebedrijven, Anode, kan immers niet meer leveren. Bovendien hebben deze bedrijven zelf geen leveringsvergunning, zij maakten gebruik van de vergunning van Anode, maar die is nu dus ingetrokken.
Ook andere leveranciers gebruikten de leveringsvergunning van Anode
Deze kleinere energiebedrijven die hun energie van Anode afnamen komen hierdoor ook in problemen.
De klanten van deze wederverkopers zullen daarom net als de rechtstreekse klanten van Anode worden ondergebracht bij een andere energieleverancier mét leveringsvergunning. Dit kunnen dus niet de wederverkopers zelf zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) regelt deze overstap en bepaalt welke energieleverancier de klanten krijgen toegewezen.
Klanten blijven energie geleverd krijgen
Klanten van Anode Energie en de voorgenoemde wederverkopers hoeven niet bang te zijn dat zij door het faillissement afsloten worden van gas en licht. De wet bepaalt namelijk dat de levering van energie in dit soort situaties gegarandeerd is, de ACM ziet hierop toe.
Het is echter wel zo dat het energiecontract met Anode wordt ontbonden, ook als dit contract was afgesloten via een wederverkoper. Van de nieuwe energieleverancier zullen de klanten een voorstel voor een nieuw contract ontvangen, tot die tijd zal het variabele tarief van deze leverancier gelden. Vrijwel zeker zullen deze nieuwe tarieven fors hoger liggen dan de tarieven van de vaste contracten van Anode.
Ook eventueel beloofde bonussen of cashbacks zullen niet meer uitbetaald worden of verrekend worden met de jaarafrekening, een nieuwe leverancier is hier althans niet aan gebonden. Hetzelfde geldt voor eventueel te veel betaalde voorschotbedragen, het is onwaarschijnlijk dat deze nog verrekend zullen worden.
Na dertig dagen mogen klanten overstappen
Klanten van Anode of de wederverkopers zitten dertig dagen vast aan de door de ACM toegewezen energieleverancier. Na deze wettelijke overgangsperiode zijn zij vrij om, indien gewenst, over te stappen naar een ander energiebedrijf.
Het kan zijn dat de wedeverkopers Nedergy, Green Dutch Energy, Ampeer, Hilverstroom, BLIQ, Gezinsenergie en AGEM opzoek gaan naar een andere leverancier. Als dat in deze periode van dertig dagen zou lukken kun je als klant wellicht weer terug naar je oude leverancier. Ook zouden deze kleinschalige energiebedrijven kunnen inzetten op een eigen leveringsvergunning. Dit is echter een lang traject en zal in dertig dagen niet lukken, nog los van de haalbaarheid überhaupt.
Blijf op de hoogte van energienieuws
Wil je via de e-mail op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de energiemarkt? Laat hier je e-mailadres achter en wij sturen je een bericht als er nieuws is.
Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Over de auteur
Femke Vermeer
Na jarenlang te hebben gewerkt in de energie- en telecombranche is Femke absoluut een expert te noemen. Met veel passie blogt zij hier dan ook over.
Gerelateerde artikelen
De energietarieven gaan de komende jaren opnieuw omhoog
Eric 3 december 2019
De verwachting is dat de energietarieven de komende jaren opnieuw fors zullen stijgen, dit meldt Vereniging Eigen Huis. Dit komt doordat het zogenoemde capaciteitstarief voor stroom met 20 á 25 procent zal gaan stijgen.
In 2020 is de energierekening gemiddeld 170 euro lager
Femke 4 maart 2020
Een meevaller dit jaar! Terwijl vorige jaar de energierekening fors duurder uitviel, zullen veel huishoudens dit jaar een lagere energierekening hebben. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zullen kleine huishoudens het meeste profiteren. Gemiddeld zal de rekening voor energie 10 procent lager zijn, wat neerkomt op een voordeel van zo’n 170 euro over het hele jaar.
Met het prijsplafond voor energie moet de energierekening betaalbaar blijven
Femke Update: 10 november 2022
Het is de laatste tijd het gesprek van de dag: de hoogte van de energierekening. Voor veel huishoudens dreigen betalingsproblemen. De overheid stelt daarom een prijsplafond voor energie in. We lichten dit hier uitgebreid voor je toe.
Warmtepomp- en andere weetjes over duurzame energieoplossingen
Frank 30 november 2021
De energieprijzen zijn de afgelopen tijd enorm gestegen. Voor steeds meer mensen is dit een aanleiding om eens te kijken naar de mogelijkheden van energiebesparende en duurzame oplossingen. Zonnepanelen, een warmtepomp, of toch eerst maar je woning isoleren?