Als je wilt overstappen met je zorgverzekering dan is de nieuwe zorgverzekeraar die je hebt gekozen verplicht om jou te accepteren als nieuwe klant voor de basisverzekering: de acceptatieplicht. Dit ongeacht je gezondheid, leeftijd, geslacht of medische voorgeschiedenis. Ook mag de zorgverzekeraar geen selectie maken op basis van geloof, opleiding of regio. Bepaalde verzekeraars adverteren dan wel met slogans als “de verzekering voor hoger opgeleiden” of zijn sterk regio gericht, feit is dat iedereen zich aan mag melden en de verzekeraar bij wet niemand mag weigeren.
Acceptatieplicht geldt alleen voor de basisverzekering
De acceptatieplicht geldt alleen voor de verplichte basisverzekering. Ook is het zo dat de zorgpremie voor iedere verzekerde gelijk moet zijn. De zorgverzekeraar mag voor het basispakket dus ook geen hogere premie vragen aan klanten die wellicht meer gezondheidsrisico’s lopen.
Op de acceptatieplicht zijn wel de volgende uitzonderingen:
- De persoon die zich aanmeldt heeft een betalingsachterstand voor de zorgpremie.
- De persoon die zich aanmeldt mag geen zorgverzekering in Nederland afsluiten, bijvoorbeeld omdat de persoon wel in Nederland woont maar werkt in het Buitenland.
De acceptatieplicht is onderdeel van de Zorgverzekeringswet. Deze regel moet voorkomen dat zorgverzekeraars hun klanten gaan selecteren en dat het dan voor mensen met gezondheidsproblemen onmogelijk wordt om van zorgverzekeraar te wisselen.
Medische acceptatie voor aanvullende verzekeringen
Voor aanvullende verzekeringen geldt de acceptatieplicht niet, hier mag de verzekeraar medische acceptatie toepassen. Dit houdt in dat verzekeraars je mogen weigeren als zij inschatten dat het te verzekeren risico te groot is. Om deze inschatting te kunnen maken mag de verzekeraar bij de aanvraag vragen over je gezondheid en de te verwachten zorgvraag stellen. Je bent verplicht deze vragen naar eer en geweten te beantwoorden, dit is de mededelingsplicht.
Mocht achteraf blijken dat je de vragen niet eerlijk hebt beantwoord of dat je relevante informatie hebt achtergehouden, dan kan de verzekeraar alsnog de verzekering beëindigen. Bovendien heb je in dat geval fraude gepleegd en kan de verzekeraar juridische stappen ondernemen.
In plaats van medische acceptatie kan ook een wachttijd gelden. In dat geval moet je wel al premie betalen, maar kun je voor bepaalde behandelingen een bepaalde tijd nog geen aanspraak maken op vergoedingen. Voor zorg als gevolg van een ongeval geldt deze wachttijd in de meeste gevallen niet.
Overstappen en medische acceptatie
Als je een aanvullende verzekering hebt die je bij de nieuwe verzekeraar ook weer af wilt sluiten, dan is het verstandig om eerst te informeren of je geaccepteerd wordt. Een chronische of langdurige ziekte of een bepaalde medische geschiedenis kan voor een zorgverzekeraar aanleiding zijn om je te weigeren voor een bepaalde aanvullende verzekering.
Alleen met de basisverzekering overstappen
Overigens is je oude verzekeraar verplicht je aanvullende verzekeringen aan te houden als je alleen voor de basisverzekering overstapt naar een nieuwe zorgverzekeraar. Dus als je nieuwe verzekeraar jou niet accepteert voor een aanvullende verzekering, dan kun je deze bij je oude verzekeraar aanhouden. Het is dan echter wel belangrijk dat deze aanvullende verzekering niet automatisch wordt opgezegd door de nieuwe verzekeraar. Beter is het in dat geval de oude zorgverzekering niet automatisch te laten opzeggen, maar dat je dit zelf doet en daarbij expliciet aangeeft dat je opzegging alleen voor de basisverzekering geldt.
Artikelinformatie
Publicatiedatum: | 27 november 2019 |
Laatste update: | 17 november 2020 |