Veelgestelde vragen
Regelmatig krijgen wij vragen over producten of diensten die wij aanbieden op onze website. Logisch, want de levering van gas en licht, internet en TV voor thuis, telefoon abonnementen en verzekeringen kunnen soms best complex zijn. Veel antwoorden op vragen kun je terugvinden op de websites van aanbieders, maar ook wij proberen de producten zo te beschrijven dat de meeste vragen al worden beantwoord.
Daarnaast hebben we hieronder een verzameling van vragen die regelmatig bij ons binnenkomen. Mocht je hiermee toch niet het antwoord op jouw vraag vinden, aarzel dan niet om gewoon even contact met ons op te nemen. Hier vind je onze contactgegevens.
Algemeen
-
Sluit ik een abonnement of contract af bij jullie?
Nee, wij vergelijken alleen abonnementen en contracten van de verschillende leveranciers/providers. Als je in één van onze vergelijkers een geschikte leverancier/provider hebt gevonden dan wordt je doorgestuurd naar de desbetreffende leverancier/provider om daar rechtstreeks je abonnement of contract af te sluiten. Wij zitten daar niet tussen en jouw gegevens komen ook niet bij ons terecht.
Energie
-
Hoe worden energieprijzen beïnvloed door geopolitieke gebeurtenissen?
Geopolitieke gebeurtenissen, zoals politieke conflicten, handelsoorlogen, sancties en instabiliteit in olie- en gasproducerende landen, kunnen invloed hebben op de beschikbaarheid en de prijs van energiebronnen. Deze gebeurtenissen kunnen leiden tot schommelingen in de energieprijzen en mogelijke verstoringen van de energiemarkt.
-
Welke diensten vallen onder energie?
Onder energie wordt verstaan: stroom (ook wel genoemd elektriciteit of licht) en gas, kort gezegd: gaslicht. Daarnaast zijn er verschillende soorten stroom: groene stroom of duurzame stroom en grijze stroom. Gas is in principe altijd aardgas. Groen gas bestaat niet, er zijn wel energieleveranciers die hiermee adverteren, maar dit is dan CO2 neutraal gas. Dit betekent dat er voor het gas dat u afneemt CO2 gecompenseerd wordt, bijvoorbeeld in de vorm van het aanplanten van bomen. Informeer bij het energiebedrijf van je keuze hoe men precies het gas compenseert.
-
Kan ik ook vergelijken op alleen groene duurzame stroom?
Ja hoor, in het filter aan linkerkant van de vergelijkers kun je je wensen opgeven, waaronder dus ook groene duurzame elektriciteit. Daarbij kun je ook nog kiezen voor alleen stroom van windmolens of zonnepanelen. Voor gas kun je kiezen voor CO2 gecompenseerd gas.
-
Wat is de looptijd van een nieuw contract?
In het filter van de vergelijker kun je kiezen voor een contract met een looptijd van 1 jaar, 3 jaar of direct opzegbaar.
-
Moet ik ook mijn meterstanden doorgeven als ik een slimme meter heb?
Als je een slimme meter hebt worden de meterstanden automatisch uitgelezen door de netbeheerder. Je hoeft in dat geval dus niet zelf de meterstanden door te geven, dat maakt het overstappen dus nog makkelijker!
-
Kan er iets misgaan bij het overstappen?
Technisch kan er sowieso niets misgaan, simpelweg omdat er technisch niet zal veranderen. Je blijft stroom en gas ontvangen uit dezelfde stroomkabel en gasleiding. Ook de meters worden niet verwisseld. Een overstap is een pure administratieve wijziging. In theorie kan er administratief dus iets misgaan, maar ook die kans is gering omdat deze administratieve handelingen tegenwoordig ook vrijwel geheel geautomatiseerd zijn en tussen de energieleveranciers en netbeheerders op elkaar zijn afgestemd.
Internet, TV en bellen
-
Wat is precies alles in één?
Alles in 1 is een verzamelnaam voor internet, televisie en bellen. Omdat het vrijwel altijd voordeliger is om deze diensten bij één provider af te nemen worden dit alles in 1 pakketten genoemd. Vroeger nam je deze diensten vaak los bij aparte aanbieders af, bijvoorbeeld telefoon van KPN, Kabel TV van UPC en internet van Xs4all. Je kunt er echter nu ook nog steeds voor kiezen niet alle diensten af te nemen, in onze vergelijker kun je dit aangeven.
-
Welke providers worden vergeleken?
Wij vergelijken vrijwel alle beschikbare providers, zie ons overzicht van providers.
-
Welke techniek is het beste?
De snelste vorm van internet, op dit moment tot zo’n één gigabit kan geleverd worden via glasvezel en via de kabel. Ook over VDSL wordt door verbeterde technieken en het bundelen van lijnen een steeds hogere snelheid geleverd.
ADSL is een wat oudere techniek en blijft wat betreft snelheid wat achter. Maar voor de gemiddelde gebruiker voldoet ook deze techniek vaak nog prima. Bij ADSL is de snelheid wel sterk afhankelijk van de afstand tot de telefooncentrale.
-
Moet er buiten gegraven worden voor een nieuwe aansluiting?
Vrijwel alle woningen in Nederland zijn voorzien van een telefoon- en/of kabelaansluiting. De technieken ADSL en VDSL hebben een telefoonlijn nodig, deze hoeft niet al actief te zijn.
Een glasvezelaansluiting is wat minder gebruikelijk, alhoewel steeds meer woningen hier standaard van worden voorzien.Door in de postcodecheck je postcode en huisnummer in te vullen krijg je een exact overzicht met de diensten die geleverd kunnen worden op jouw adres.
-
Hoe en van wie krijg ik een cashback terug?
Als je voor een abonnement met een cashback actie kiest, dan wordt de cashback door de provider uitgekeerd. Het wordt soms ook verrekend met de abonnementskosten. Na aanmelding ontvang je via de e-mail duidelijke informatie over de cashback.
Mobiel abonnement
-
Wat is Sim Only?
Sim Only betekent een mobiel abonnement zonder een nieuwe telefoon. Je ontvangt alleen een nieuwe simkaart van de nieuwe provider. Dit is een prima keuze als je nog een goede telefoon hebt. Bovendien is het tegenwoordig in veel gevallen zo dat je een BKR registratie krijgt als je een abonnement afsluit waarbij je wel een nieuwe telefoon krijgt. Dit wordt volgens de wet namelijk gezien als lening, je betaalt de telefoon namelijk af middels je abonnementskosten.
Wil je toch een nieuwe telefoon?
Dan is het vaak voordeliger om deze los aan te schaffen, zonder de combinatie met een abonnement. Kijk voor losse telefoons eens op Telefoon.nl.
Een andere voordeliger én duurzame optie is een refurbised smartphone, dit zijn gebruikte, maar geheel gereviseerde telefoons. Deze worden helemaal nagekeken en zonodig gerepareerd en worden verkocht mét garantie. Kijk voor betrouwbare refurbished iPhones en Android telefoons eens op de website van Mobieltekoop.nl.
-
Is mijn toestel geschikt voor Sim Only?
Voor het gebruik van Sim Only moet je smartphone simlockvrij zijn. Je toestel heeft vaak een simlock als je deze samen met een abonnement hebt aangeschaft. Hiermee kan de provider voorkomen dat je het toestel gedurende de contracttermijn van het abonnement gebruikt voor een ander (goedkoper) abonnement bij een andere concurrerende provider. De simlock kun je altijd na één jaar kosteloos laten verwijderen. Hiervoor moet je bij de provider die het toestel heeft geleverd een zogenoemde unlockcode aanvragen. Met deze code kun je je telefoon simlockvrij maken en dus geschikt maken voor Sim Only abonnementen en prepaid van alle providers.
Als je je smartphone binnen het eerste jaar simlockvrij wilt maken dan kun je de benodigde code tegen betaling aanvragen bij de provider.
-
Kan ik mijn nummer meenemen naar een andere provider?
Ja, dat kan in alle gevallen en heet nummerbehoud. Bij het online afsluiten van een abonnement krijgt je altijd de optie om je huidige nummer mee te nemen. De nieuwe provider mag maximaal 10 euro in rekening brengen voor nummerbehoud, maar de meeste providers bieden deze optie gratis aan.
Als je gebruik wilt maken van nummerbehoud is het belangrijk dat je niet zelf je abonnement opzegt bij je huidige provider! Dit zal de nieuwe provider voor je doen.
-
Wat is het verschil tussen 3G en 4G?
De G in 3G en 4G staat voor Generatie, dus 3G betekent 3e generatie netwerk en 4G 4e generatie netwerk. 4G is dus een nieuwere techniek waarbij hogere snelheden mogelijk zijn, volgens de belofte zo'n 10 keer sneller dan 3G en daarmee ook sneller dan WiFi verbindingen. In de praktijk is de snelheid echter afhankelijk van je bereik ter plekke.
De meeste GSM abonnementen leveren tegenwoordig 4G, maar er zijn ook nog goedkopere abonnementen waarbij je alleen de beschikking hebt over 3G. Als je eigenlijk helemaal geen internet op je mobiel nodig hebt of als je het alleen gebruikt voor Whatsapp, e-mail en verder eigenlijk weinig of niks, dan kun je nog prima uit de voeten met 3G. Wil je echter ook video's of TV gaan kijken, of realtime willen gamen op je smartphone, of je smartphone gaan gebruiken als hotspot voor je tablet of laptop (tethering genoemd), dan is 4G onontbeerlijk.
Overigens staan we aan de vooravond van alweer een nieuwe generatie: 5G. Op dit moment wordt hier door de verschillende providers al druk mee getest, de verwachting is dat dit type netwerk vanaf 2020 geleidelijk beschikbaar zal komen voor gebruik.
Autoverzekering
-
Kan ik bij jullie ook terecht voor persoonlijk advies?
Wij kunnen voor verzekeringen geen inhoudelijke vragen beantwoorden of persoonlijk advies geven. Dit conform de richtlijnen van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Voor vragen over een specifieke verzekering verwijzen wij naar de betreffende verzekeraar.
De vergelijkers op onze website waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens en/of gegevens van het voertuig worden aangeboden door een partner met een AFM-vergunning. De betreffende partner wordt vermeld in het resultatenscherm van de vergelijker.
-
Behoud ik mijn no-claim korting bij een overstap?
Ja, het aantal schadevrije jaren wordt altijd overgenomen door een nieuwe verzekeraar. Zo behoud je altijd je no-claim korting.
-
Wat als ik een te laag aantal kilometers per jaar opgeef?
De premie voor de autoverzekering is mede afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Dit wordt dan ook gevraagd bij het afsluiten van een verzekering. Natuurlijk is van tevoren nooit precies het aantal kilometers bekend en daarom werkt men met kilometrages, bijvoorbeeld minder dan 10.000 km, minder dan 20.000 km etc.
Als je structureel meer kilometers maakt dan dat je bij het afsluiten hebt opgegeven, dan moet je dit aan de verzekeraar melden, zodat deze de premie daarop kan bijstellen. Dit geldt ook als je juist minder kilometers maakt.
Als je dit niet meldt en je meer kilometers maakt dan opgegeven, dan betaal je dus mogelijk te weinig premie. Bij eventuele schade kan een verzekeraar de te weinig betaalde premie verrekenen met het uit te keren schadebedrag of kan met terugwerkende kracht alsnog de premie in rekening brengen.
-
Is een autoverzekering verplicht?
In Nederland is een autoverzekering met minimaal WA dekking verplicht voor alle auto's die gebruik maken van de openbare weg.
Als je (tijdelijk) geen gebruik maakt van de openbare weg, dan kun je de auto laten schorsen bij de RDW. Tijdens een schorsing kun je ook de autoverzekering opschorten of opzeggen. Denk eraan dat de auto dan ook niet geparkeerd mag zijn op de openbare weg.
-
Vanaf welk moment moet ik een auto verzekeren?
De auto moet door jou verzekerd zijn zodra deze op jouw naam is overgeschreven. Je kunt de verzekering van te voren al afsluiten en in laten gaan vanaf de dag dat de auto op jouw naam staat. Je hebt voor het afsluiten van een autoverzekering wel de meldcode nodig die op het kenteken staat. Als je de verzekering van tevoren wilt afsluiten vraag dan deze meldcode alvast op bij de verkoper.
-
Wat is een voorlopige dekking?
Als je een autoverzekering afsluit en je wilt die direct of binnen enkele dagen in laten gaan, dan krijg je vaak eerst een voorlopige dekking. Dit betekent dat de verzekeraar je aanvraag nog moet beoordelen, maar dat je tot die tijd in ieder geval verzekerd bent indien je schade veroorzaakt.
Meestal hoor je binnen maximaal 5 werkdagen of je wel of niet definitief geaccepteerd bent voor de verzekering.
-
Kan ik met een autoverzekering ook mijn camper verzekeren?
Als je camper bij de RDW geregistreerd staat als kampeerauto, dan moet je hiervoor een speciale camperverzekering afsluiten. Ga hiervoor naar onze vergelijker voor camperverzekeringen.
Onze kentekencheck controleert overigens de RDW registratie. Als de auto als kampeerauto is geregistreerd zal je automatisch doorgestuurd worden naar de juiste vergelijker.
Fietsverzekering
-
Zijn accessoires op mijn fiets ook verzekerd?
Bij sommige verzekeringen is zijn accessoires tot een bepaald standaard bedrag meeverzekerd, bij andere kun je accessoires vaak als extra optie meeverzekeren.
Denk bij fietsaccessoires bijvoorbeeld aan een fietscomputer, een kinderzitje, fietstassen, een mand of een reparatiekit.
-
Moet ik de verzekering aanpassen als ik een andere fiets koop?
Als je een andere fiets koopt kun je de verzekering voor de oude fiets opzeggen en een nieuw verzekering afsluiten voor je nieuwe fiets.
Als je een verzekering hebt afgesloten die niet direct opzegbaar is, informeer dan even bij de verzekeraar wat de beste optie is.
-
Is bij een elektrische fiets de accu ook meeverzekerd?
Ja, bij een verzekering voor elektrische fietsen ofwel e-bikes is ook de accu verzekerd bij diefstal of schade.
-
De verzekeraar eist een goedgekeurd fietsslot, wat is dat?
Alle fietsverzekeraars eisen dat je fiets is voorzien van een slot met het ART keurmerk. Dit zijn sloten met een bepaalde preventiewaarde en zijn voor dieven moeilijker te forceren of door te zagen. Voor fietsverzekeringen wordt meestal een ART gecertificeerd slot met minimaal twee sterren vereist (ART-2).
Bij het afsluiten van de fietsverzekering wordt gevraagd om de sleutelnummers van je ART gecertificeerd slot. Indien je fiets onverhoopt gesloten wordt, dan zal de verzekeraar je vragen twee sleutels (één reservesleutel) te verstrekken als bewijs dat je fiets op slot stond ten tijde van de diefstal.
Als je slot een keer wordt vervangen en je dus nieuwe sleutels krijgt, dan is het dus wel belangrijk dat je dit aan de verzekeraar van je fiets doorgeeft om vergoeding bij diefstal te garanderen.
-
Kan ik een high speed e-bike of speed pedelec ook verzekeren?
Als je een high speed e-bike of speed pedelec mét kenteken hebt dan ben je verplicht om deze minimaal WA te verzekeren. Elektrische fietsen die harder kunnen dan 25 kilometer per uur worden sinds 2017 namelijk als bromfiets aangemerkt. We verwijzen je hiervoor door naar onze vergelijker voor bromfietsverzekeringen.
-
Kan ik ook een bakfiets of vouwfiets verzekeren?
Ja, andere soorten fietsen, zoals bakfietsen en vouwfietsen, kun je bij de meeste fietsverzekeraars ook verzekeren. Wij hebben deze fietsen niet apart in onze vergelijker opgenomen, maar als je doorklikt naar een verzekeraar van jouw keuze kun je bij het berekenen van de premie ook dit deze soorten fietsen kiezen als de betreffende verzekeraar dit aanbiedt.
Reisverzekering
-
Is er met dekkingen een verschil tussen kortlopend en doorlopend?
De dekkingen bij kortlopende en doorlopende reisverzekeringen zijn doorgaans hetzelfde. Uiteraard afhankelijk van de opties die je kiest. Een doorlopende reisverzekering kun je in tegenstelling tot een kortlopende vaak ook voor zakenreizen afsluiten.
-
Moet ik een reisverzekering direct bij het boeken afsluiten?
Nee, het reisbureau of de reisorganisatie willen dit natuurlijk wel graag, maar je kunt tot een dag voor vertrek nog een reisverzekering afsluiten. Vind je het makkelijker om het direct bij boeken te doen, prima. Maar wil je toch nog even vergelijken met andere reisverzekeraars, neem gerust de tijd.
Als je ook een annuleringsverzekering wilt afsluiten, dan geldt wel een termijn van maximaal 7 of 14 dagen na boeken, afhankelijk van de verzekeraar.
-
Zal ik voor een vakantie in Nederland ook een reisverzekering afsluiten?
Het kan verstandig zijn om voor een vakantie in Nederland ook een reisverzekering af te sluiten. Binnen Nederland ben je voor diverse zaken echter vaak al verzekerd via andere verzekeringen, zoals je zorgverzekering, een inboedelverzekering met buitenhuisdekking of een fietsverzekering. Met een reisverzekering ben je voor bepaalde zaken wel beter gedekt, zoals bij schade aan het vakantieverblijf.
Ook is het voor wat duurdere of langere vakanties in eigen land soms ook nuttig een annuleringsverzekering te hebben. Annuleringen vallen namelijk onder geen enkele andere verzekering.
Voor meer informatie verwijzen we je naar dit blog over een reisverzekering in Nederland.
Zorgverzekering
-
Wordt ik altijd geaccepteerd bij een andere zorgverzekeraar?
Voor de basisverzekering hebben zorgverzekeraars een acceptatieplicht. Dat betekent dat de verzekeraar je altijd moet accepteren als klant, ongeacht je leeftijd of gezondheid.
Voor de aanvullende verzekeringen is dit echter anders, hiervoor geldt geen acceptatieplicht. Als je daarom voor bepaalde lopende behandelingen afhankelijk bent van een aanvullende verzekering bij je huidige zorgverzekeraar, informeer dan eerst bij de nieuwe verzekeraar of je ook voor de aanvullende verzekering zal worden geaccepteerd. Dit om te voorkomen dat na het overstappen blijkt dat je een voor jou belangrijke aanvullende dekking niet meer kan afsluiten.
-
Als ik mijn huidige zorgverzekering aanhoud, blijft alles dan hetzelfde?
Nee. Het basispakket verandert ieder jaar, ook als je blijft zitten waar je zit. Ook de premies worden ieder jaar opnieuw vastgesteld en stijgen dan doorgaans. Dit geldt ook als je niets doet. Het is daarom aan te bevelen om ieder jaar opnieuw te kijken of je nog wel goed zit bij je huidige verzekeraar. De vertrouwde zorgpolis van 2023 kan namelijk in 2024 wel minder goed aansluiten bij jouw situatie en budget.
-
Moet mijn hele gezin bij dezelfde verzekeraar zitten?
Nee hoor. Partners en kinderen boven de 18 kunnen bij verschillende verzekeraars verzekerd zijn. Dat kan goed uitpakken, want een zorgpolis die voor jou prima is, kan door andere zorgbehoeften misschien niet de beste zijn voor je partner of kinderen.
Kinderen onder de 18 worden gratis meeverzekerd op de zorgpolis van één van de ouders. Als de ouder aanvullende verzekeringen heeft gelden die ook automatisch voor het kind. Je kunt kinderen daarom het beste bijschrijven op de polis van de ouder die het meest uitgebreid aanvullend verzekerd is.
-
Kan de verzekeraar de zorgpremie tussentijds wijzigen?
Zorgverzekeraars kunnen de zorgpremies alleen met ingang van het nieuwe verzekeringsjaar wijzigen, dus per 1 januari. Gedurende het lopende jaar de zorgpremie aanpassen mag niet.
Dus als je in november, december of januari kiest voor een bepaalde zorgverzekering dan weet je voor het hele aankomende jaar hoeveel zorgpremie je zult gaan betalen. Dit kan niet meer of minder worden.
-
Hoe kan ik mij verzekeren via een collectief?
De collectiviteitskorting voor de basisverzekering is vanaf het verzekeringsjaar 2023 komen te vervallen. Voor aanvullende verzekeringen wordt vaak nog wel korting gegeven als je bent aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of sportvereniging. Bij het online aanmelden bij de betreffende verzekeraar heb je dan een optie om het collectief te selecteren of een collectiviteitsnummer in te vullen waarmee de afgesproken korting vervolgens wordt toegepast.
-
Waarom is een zorgverzekering in Nederland zo duur in vergelijking met andere landen?
Nederland staat inderdaad in de top 10 van Europese landen waar het meeste uitgegeven wordt aan zorgkosten. Daar staat een hoge kwaliteit van zorg tegenover. Toch is het lastig om premies van zorgverzekeringen één op één te vergelijken met andere landen omdat zorgstelsels in de verschillende landen heel verschillend zijn. In België ben je bijvoorbeeld voor nog geen 10 euro per maand verzekerd bij een ziekenfonds, maar daar staat tegenover dat er voor ieder huisartsbezoek, medicijnen en ziekenhuisbehandelingen een eigen bijdrage geldt van 25 á 30 procent. Ook zijn medicijnen daar veel duurder dan in Nederland.
Ook wordt vaak vergeten, en daardoor ook bij het vergelijken niet meegenomen, dat lagere inkomens een zorgtoeslag ontvangen. Afhankelijk van de hoogte van het inkomen wordt hiermee vaak meer dan de helft van de zorgpremie vergoed, soms wel tot zo'n 80 procent.
Motorverzekering
-
Kan ik een motor verzekeren zonder rijbewijs?
Ja, voor het verzekeren van een motor is een rijbewijs niet verplicht. Uiteraard dien je wel een geldig rijbewijs te hebben als je met de motor de openbare weg op gaat. Het verzekeren zonder rijbewijs kan bijvoorbeeld als je een motor hebt gekocht, maar nog bezig bent met rijlessen om je rijbewijs te halen. Overigens moet je wel minimaal 18 jaar oud zijn om de motorverzekering op jouw naam af te sluiten.
-
Kan ik de schadevrije jaren van een autoverzekering gebruiken voor de motor?
Bij de meeste verzekeraars kun je de schadevrij jaren die je bij een autoverzekering hebt opgebouwd meenemen naar een motorverzekering. Je kunt de schadevrije jaren echter niet gelijktijdig voor twee verzekeringen gebruiken, dus je autoverzekering moet dan wel zijn beëindigd. Daarbij mag de beëindiging niet langer dan drie jaar geleden zijn, want schadevrije jaren zijn maximaal drie jaar geldig.
Als je je motor als extra voertuig naast je auto gebruikt en dus de verzekering voor je auto aanhoudt, dan begin je voor de verzekering voor je motor op nul wat betreft de schadevrije jaren.
-
Wat als je een te laag aantal kilometers per jaar opgeeft?
De premie voor de motorverzekering is mede afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Dit wordt dan ook gevraagd bij het afsluiten van een verzekering. Natuurlijk is van tevoren nooit precies het aantal kilometers bekend en daarom werkt men met kilometrages, bijvoorbeeld minder dan 6.000 km, minder dan 10.000 km etc.
Als je structureel meer kilometers rijdt met je motor dan dat je bij het afsluiten hebt opgegeven, dan moet je dit aan de verzekeraar melden, zodat deze de premie daarop kan bijstellen. Dit geldt ook als je juist minder kilometers maakt.
Als je dit niet meldt en je meer kilometers maakt dan opgegeven, dan betaal je dus mogelijk te weinig premie. Bij eventuele schade kan een motorverzekeraar de te weinig betaalde premie verrekenen met het uit te keren schadebedrag of kan met terugwerkende kracht alsnog de premie in rekening brengen.
Bromfietsverzekering
-
Moet ik mijn bromfiets verzekeren?
Ja, volgens de wet ben je verplicht om je bromfiets te verzekeren. Deze verplichting geldt voor elke eigenaar van een motorvoertuig, inclusief bromfietsen. De verplichte basisverzekering is de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA). Deze dekt de schade die je aan anderen veroorzaakt.
-
Welke soorten bromfietsverzekeringen zijn er?
Er zijn drie soorten bromfietsverzekeringen. De basis is de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA), die de schade dekt die je aan anderen veroorzaakt. Daarnaast is er de WA+ of Beperkt Cascoverzekering, die extra dekking biedt voor bijvoorbeeld brand, diefstal of stormschade. Tot slot is er de Allrisk of Volledig Cascoverzekering, die ook de schade dekt die je aan je eigen bromfiets veroorzaakt.
-
Wat gebeurt er als ik een ongeluk krijg terwijl ik zonder geldige verzekering rijd?
Als je een ongeluk veroorzaakt terwijl je niet verzekerd bent, ben je meestal persoonlijk aansprakelijk voor de schade. Dit kan leiden tot aanzienlijke financiële gevolgen. Bovendien is het in veel landen, waaronder Nederland, wettelijk verplicht om een verzekering te hebben voor je bromfiets. Het rijden zonder verzekering kan leiden tot boetes en andere strafrechtelijke sancties.
-
Verandert de premie als ik een schadeclaim indien?
Het kan zijn dat je premie omhoog gaat als je een schadeclaim indient. Dit hangt af van de voorwaarden van je verzekeraar en het soort claim dat je indient. Sommige verzekeraars bieden 'no-claim' kortingen aan, wat betekent dat je korting krijgt op je premie als je geen claims indient. Als je dan een claim indient, kun je deze korting verliezen.
Woonverzekering
-
Ik heb al een aansprakelijkheidsverzekering via mijn verhuurder
Als je een woning huurt, is de huur soms inclusief een aansprakelijkheidsverzekering welke de schade dekt aan de woning die door jou is ontstaan of waar jij aansprakelijk voor bent. In dat geval zou je daarvoor niet zelf een aansprakelijkheidsverzekering bij je woonverzekering te hoeven afsluiten.
Een normale aansprakelijkheidsverzekering dekt echter veel meer dan de schade aan je huurwoning. Het dekt vrijwel alle schade waarvoor jij aansprakelijk wordt gesteld, niet alleen in en om je huis, maar ook op andere locaties. Met uitzondering van schade veroorzaakt door het besturen van een motorrijtuig.
Het is daarom vaak niet overbodig om toch een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, ook al zit deze al bij de huurprijs in.
-
Is een woonverzekering verplicht?
Nee, een woonverzekering is niet verplicht. Wel zijn deze verzekeringen sterk aan te raden omdat de kosten door schade aan je woning, inboedel of de schade die jij door een ongelukje of overmacht veroorzaakt zeer hoog op kunnen lopen. Dus eigenlijk zijn de woonverzekeringen wel noodzakelijk ondanks dat ze niet verplicht zijn.
Als je een hypotheek op je koopwoning hebt, dan zal de hypotheekverstrekker de opstalverzekering voor de woning wel verplicht stellen. Jouw woning is dan immers het onderpand voor de hypotheek en de geldverstrekker wil uiteraard geen financieel risico lopen als deze door brand of een andere oorzaak verloren gaat.
-
Kun je de verschillende woonverzekeringen ook apart afsluiten?
Ja, je kunt de opstalverzekering, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering afsluiten bij verschillende verzekeraars. Dit is echter niet gebruikelijk en in de meeste gevallen ook niet aan te raden. Als je de polissen bij dezelfde verzekeraar hebt afgesloten voorkom je bij twijfelgevallen discussies over onder welke verzekering een schade valt. Daarnaast profiteer je ook vaak van pakketkorting.
Bij appartementen is vrijwel de opstalverzekering collectief afgesloten via de Vve. In dat geval heb je meestal wel te maken met verschillende verzekeraars omdat het afsluiten van een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering niet collectief en die dus wel zelf afsluit.
-
Is een woonverzekering hetzelfde als een woonhuisverzekering?
Niet helemaal. Een woonhuisverzekering is feitelijk een opstalverzekering, zoals de naam al zegt: een verzekering voor een woonhuis. Dit is eigenlijk een benaming die vroeger vaak werd gebruikt voor de opstalverzekering.
Een woonverzekering daarentegen is een combinatie van opstal- en inboedelverzekering. Dus een woonhuisverzekering is dus onderdeel van een woonverzekering, maar niet hetzelfde.
-
Kun je een woonverzekering meenemen bij verhuizen?
De opstalverzekering is afgestemd op het huis zelf en kun je daarom niet meenemen naar een ander huis. Maar als je gaat verhuizen kun je de opstalverzekering wel per direct opzeggen. Je bent dan vrij om voor je nieuwe woning een nieuwe polis af te sluiten bij dezelfde verzekeraar of wellicht een andere. Het advies is hierbij om de woonverzekeringen te vergelijken bij verschillende verzekeraars.
Je inboedelverzekering kun je in principe wel meenemen naar je nieuwe woning omdat je inboedel geen vast onderdeel van het huis is en je je spullen waarschijnlijk grotendeels meeneemt naar je nieuwe woning. Maar ook hiervoor geldt dat een verhuizing wellicht een goed moment is om te vergelijken en over te stappen.
Aansprakelijkheidsverzekering
-
Ben ik ook verzekerd als ik schade veroorzaak in het buitenland?
Ja, de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen voor particulieren bieden wereldwijde dekking. Dit betekent dat je verzekerd bent voor schade die je in het buitenland toebrengt, zolang het incident plaatsvindt tijdens de looptijd van je polis. Check wel altijd de polisvoorwaarden, omdat er beperkingen of uitsluitingen kunnen gelden.
-
Waarom is bij kinderen opzettelijke schade wel gedekt?
Voor kinderen tot 14 jaar geldt inderdaad dat schade door opzet vaak wel is gedekt. Dit heeft als reden dat kinderen soms onberekenbaar kunnen zijn door spelen en baldadigheid. De aansprakelijkheidsverzekeraars maken voor deze jonge kinderen daarom een uitzondering. Het spreekt voor zich dat deze uitzondering niet geldt als de opzettelijke schade door een ouder wordt aangemoedigd.
-
Vallen mijn kinderen ook onder mijn AVP?
Ja, meestal vallen je kinderen, inclusief uitwonende studerende kinderen, ook onder de dekking van je AVP. Hetzelfde geldt voor je partner waarmee je samenwoont en eventuele logés. Maar lees altijd de polisvoorwaarden om er zeker van te zijn hoe de dekking van je verzekering precies is geregeld.
-
Valt schade veroorzaakt door mijn huisdier ook onder de AVP?
Ja, in de meeste gevallen dekt een AVP ook schade veroorzaakt door je huisdier. Als je hond bijvoorbeeld iemand bijt of als je kat krassen maakt op de bank van je buurman, kan je AVP deze schade dekken. Controleer altijd de polisvoorwaarden om te zien hoe deze situaties zijn gedekt.
Rechtsbijstandverzekering
-
Wat is een rechtsbijstandverzekering en waarom zou ik deze overwegen?
Een rechtsbijstandverzekering is een verzekering die juridische hulp en advies biedt wanneer je betrokken raakt bij een juridisch conflict. Het kan nuttig zijn om een rechtsbijstandverzekering te overwegen, omdat juridische procedures vaak tijdrovend en kostbaar zijn. Met deze verzekering krijg je toegang tot juridische expertise zonder dat je je zorgen hoeft te maken over hoge kosten.
-
Hoe kan ik de kwaliteit van de juridische bijstand beoordelen die wordt geboden door mijn rechtsbijstandverzekering?
Om de kwaliteit van de juridische bijstand te beoordelen die wordt geboden door je rechtsbijstandverzekering, kun je letten op de ervaring en expertise van de toegewezen juridische experts en de klantenservice van de verzekeraar. Lees reviews en ervaringen van anderen, en aarzel niet om vragen te stellen aan de verzekeraar over de kwaliteit van de juridische bijstand die zij bieden.
-
Wat gebeurt er als ik een juridisch geschil heb met mijn verzekeraar, kan ik dan gebruik maken van mijn rechtsbijstandverzekering?
In geval van een juridisch geschil met je verzekeraar, kun je mogelijk geen gebruik maken van je eigen rechtsbijstandverzekering. In sommige gevallen bieden verzekeraars een aparte dekking voor geschillen met henzelf, maar dit is niet altijd standaard inbegrepen. Raadpleeg je polisvoorwaarden en overweeg eventueel een onafhankelijke juridische expert in te schakelen.
-
Zijn er speciale rechtsbijstandverzekeringen voor ondernemers en wat dekt zo'n verzekering?
Ja, er zijn speciale rechtsbijstandverzekeringen voor ondernemers. Deze verzekeringen dekken juridische geschillen die specifiek gerelateerd zijn aan zakelijke activiteiten, zoals geschillen met klanten, leveranciers, werknemers of andere bedrijven. De exacte dekking varieert per verzekeraar en polis, dus het is belangrijk om de voorwaarden zorgvuldig te lezen en te vergelijken.
-
Hoe zit het met juridische bijstand voor rechtszaken in het buitenland, wordt dit gedekt door mijn rechtsbijstandverzekering?
Juridische bijstand voor rechtszaken in het buitenland kan al dan niet worden gedekt door je rechtsbijstandverzekering, afhankelijk van je polis. Sommige verzekeringen bieden wereldwijde dekking, terwijl andere beperkt zijn tot specifieke landen of regio's. Controleer je polisvoorwaarden om te zien in hoeverre buitenlandse rechtszaken gedekt zijn en overweeg eventueel aanvullende dekking af te sluiten indien nodig.
-
Zijn er situaties waarin mijn rechtsbijstandverzekering een conflict niet dekt, ook al valt het binnen de gekozen dekking?
Er kunnen situaties zijn waarin je rechtsbijstandverzekering een conflict niet dekt, ook al valt het binnen de gekozen dekking. Dit kan te maken hebben met specifieke uitsluitingen, wachttijden of voorwaarden die in je polis zijn opgenomen. Het is belangrijk om je polisvoorwaarden zorgvuldig te lezen en te begrijpen, zodat je weet wat je kunt verwachten in geval van een juridisch geschil.
Caravanverzekering
-
Is een aparte caravanverzekering verplicht?
Een aparte caravanverzekering is niet wettelijk verplicht. Echter, de WA-verzekering voor de caravan is wel verplicht als je ermee op de openbare weg rijdt. Deze is vaak inbegrepen in je autoverzekering, maar het is verstandig om dit te controleren. Een aparte caravanverzekering wordt wel aanbevolen om je te beschermen tegen financiële risico's bij bijvoorbeeld diefstal, schade of brand.
-
Wat moet ik doen bij schade aan mijn caravan tijdens de vakantie?
Als je schade aan je caravan hebt tijdens de vakantie, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Zij zullen je informeren over de te nemen stappen en eventuele documenten die je moet invullen. Maak indien mogelijk foto's van de schade en verzamel bewijsmateriaal, zoals getuigenverklaringen of politierapporten, om je claim te ondersteunen. Het is belangrijk om de schade zo snel mogelijk te melden, omdat er vaak een termijn is waarbinnen je dit moet doen.
-
Zijn er speciale verzekeringen voor vouwwagens en stacaravans?
Ja, er zijn speciale verzekeringen voor vouwwagens en stacaravans. Deze verzekeringen houden rekening met de specifieke kenmerken en risico's die gepaard gaan met deze typen onderkomens. Controleer bij je verzekeraar welke verzekeringen zij aanbieden voor vouwwagens en stacaravans en welke dekkingen het meest geschikt zijn voor jouw situatie.
-
Ben ik verzekerd als ik mijn caravan uitleen aan familie of vrienden?
Als je je caravan uitleent aan familie of vrienden, ben je meestal nog steeds verzekerd, mits je caravanverzekering dit toelaat. Controleer de polisvoorwaarden om te zien of er beperkingen zijn met betrekking tot het uitlenen van je caravan. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met degene aan wie je de caravan uitleent, zodat zij op de hoogte zijn van eventuele eigen risico's en verantwoordelijkheden.
-
Wat valt er onder de dekking van een caravanverzekering?
De dekking van een caravanverzekering varieert per verzekeraar en het gekozen pakket. Over het algemeen dekt een caravanverzekering zaken zoals diefstal, inbraak, brand, storm- en hagelschade, en schade door aanrijdingen. De exacte dekking kan echter verschillen, dus lees de polisvoorwaarden zorgvuldig door.
-
Zijn er aanvullende verzekeringen beschikbaar voor mijn caravan?
Ja, er zijn verschillende aanvullende verzekeringen beschikbaar voor je caravan. Enkele voorbeelden zijn een rechtsbijstandverzekering, een verzekering voor de inboedel van de caravan, en een verzekering voor de voortent of luifel. Afhankelijk van je wensen en behoeften kun je deze aanvullende verzekeringen afsluiten om je dekking uit te breiden.
-
Valt een caravan niet al onder de dekking van de reisverzekering?
Nee, de reisverzekering verzekert je bezittingen tijdens je vakantie, maar deze dekt alleen de persoonlijke eigendommen die je meeneemt op reis en die niet tot de standaard inventaris van de caravan behoren.
De inventaris van je caravan omvat doorgaans de vaste uitrusting en accessoires, zoals meubels, keukenapparatuur, servies en verlichting. Deze items worden meestal gedekt door de caravanverzekering, mits je een inboedelverzekering voor je caravan hebt afgesloten.
De reisverzekering biedt daarentegen dekking voor persoonlijke spullen die je meeneemt op vakantie, zoals kleding, elektronica, sieraden en andere waardevolle items.
-
Hoe wordt de premie van een caravanverzekering berekend?
De premie van een caravanverzekering wordt bepaald op basis van verschillende factoren, zoals de waarde van de caravan, het bouwjaar, het type en de grootte, en eventuele accessoires. Ook kan je eigen risico en de gekozen dekking invloed hebben op de premie. Verzekeraars hanteren verschillende berekeningen, dus het loont om premies te vergelijken bij verschillende aanbieders.