Het kan soms aantrekkelijk zijn om over te stappen naar een andere provider. Bijvoorbeeld omdat die goedkoper is of voor dezelfde prijs ruimere bundels heeft. Als je overstapt wil je in de meeste gevallen uiteraard wel hetzelfde mobiele 06-nummer houden. Dit om te voorkomen dat je al je contacten een nieuw nummer moet doorgeven en het moet aanpassen bij allerlei instanties. Je nummer kunnen meenemen naar een andere provider is gelukkig wettelijk geregeld en wordt nummerbehoud of nummerportering genoemd.
Voor nummerbehoud van een telefoonnummer op de vaste lijn, raadpleeg dit artikel.
Wat kun je lezen in dit artikel?
Hoe werkt nummerbehoud?
Het meenemen van je nummer naar een andere provider is niet moeilijk te regelen. Als je een nieuw mobiel abonnement hebt gekozen meld je je aan bij deze nieuwe provider. Tijdens of na het aanmelden wordt gevraagd of je gebruik wilt maken van nummerbehoud. Als je deze vraag met ja beantwoordt zal de provider een aantal extra gegevens vragen. Dat is in ieder geval het nummer welke je wilt behouden en het simkaartnummer. Daarnaast wordt soms ook nog om jouw klantnummer bij je oude provider gevraagd, meestal alleen als je een zakelijk abonnement hebt.
Waar vind ik het simkaartnummer en klantnummer?
Het klantnummer bij je huidige provider vind je waarschijnlijk in je bankomgeving bij de afschrijvingen van de abonnementskosten door de provider. Anders kun je het vinden op de facturen of in het klantenportaal waarop je als klant kunt inloggen. Als je in plaats van een abonnement prepaid hebt, dan heb je geen klantnummer en zal daar ook niet om gevraagd worden.
Je simkaartnummer, ook wel aangeduid als ICC, vind je in ieder geval op de simkaart die in je telefoon zit. Het is een nummer dat uit minimaal negen cijfers bestaat.
Makkelijker is het echter om het in de instellingen van je telefoon uit te lezen, dan hoef je je telefoon niet uit te zetten en open te maken.
Bij een iPhone gaat dit als volgt:
- Open instellingen op je telefoon.
- Klik op Algemeen en dan op Info.
- Daar vind je het simkaartnummer achter ICCID.
Bij een Android telefoon (Samsung, Huawei, Nokia etc.):
- Zoek de app SIM Card in de Google Play Store en installeer deze.
- Open de app en ga naar het tabblad Information.
- Daar vind je het simkaartnummer achter SIM Card Serial Number.
Ook kun je het simkaartnummer opvragen bij de provider of als je een abonnement hebt vinden in het klantenportaal. Dit komt onder andere van pas als je telefoon is gestolen of verloren en je de simkaart dus niet meer hebt.
Is er bij eSIM ook een simkaartnummer?
Ja, als je een eSIM hebt, dus geen fysieke simkaart meer, dan is er ook een simkaartnummer. Deze vind je zoals hierboven beschreven eveneens in de instellingen van je telefoon of je kunt het opvragen bij de provider.
Kan ik bij prepaid ook mijn nummer meenemen?
Ja, ook bij prepaid kun je je telefoonnummer meenemen. Het maakt daarbij niet uit of je van prepaid naar abonnement overstapt of andersom. Als je een prepaid simkaart in een winkel koopt, dan kun je na de aankoop door middel van een formulier de nieuwe provider vragen om je huidige nummer over te zetten op de nieuwe simkaart. Ook als dit telefoonnummer bij een andere provider vandaan moet komen.
Denk er wel aan dat je prepaid beltegoed bij je oude provider vervalt op het moment van de overstap.
Hoe lang moet ik wachten op het overzetten van het nummer?
Als je vrij bent van een vast contract, of prepaid hebt, dan kun je nummerbehoud direct aanvragen. Gemiddeld duurt het dan na de aanvraag tien werkdagen voordat het nummer daadwerkelijk geporteerd wordt. Als je nog een lopend contract hebt, dan zul je moeten wachten totdat de contracttermijn is afgelopen of je kunt aan de huidige provider vragen of je het contract kunt afkopen.
Wat zijn de kosten voor nummerbehoud?
Als je een abonnement neemt, dan kun je in de meeste gevallen gratis je nummer meenemen. De nieuwe provider mag er echter wel kosten voor in rekening brengen, maar nooit meer dan tien euro. Als je een telefoonnummer mee wilt nemen naar een prepaid aansluiting, dan worden er wel vaak kosten voor gerekend, maar dus nooit meer dan tien euro.
De oude provider mag nooit kosten voor nummerbehoud rekenen, ook niet bij prepaid.
Zeg nooit zelf op bij je oude provider!
Voor nummerbehoud is het belangrijk dat je niet zelf je oude provider opzegt! Als je dit wel doet loop je de kans dat je het mobiele nummer niet meer mee kunt nemen en deze definitief kwijt bent. Bij nummerbehoud zal de nieuwe provider het abonnement bij jouw oude provider opzeggen. Voordeel daarvan is ook dat de providers de datum van overstap met elkaar afstemmen, waardoor jij geen dag dubbele abonnementskosten hebt.
Artikelinformatie
Publicatiedatum: | 19 maart 2021 |
Laatste update: | 22 maart 2021 |