De overstapservice bij internetproviders (ook TV en bellen) is een samenwerking of afspraak tussen de providers om het overstappen zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Concreet komt het erop neer dat als je met je internetabonnement, met eventueel TV en bellen daarbij, je kunt switchen naar een andere aanbieder zonder dat je langere tijd geen internet hebt of dat je juist een periode twee abonnementen hebt en dan dus dubbele abonnementskosten hebt.
Met de overstapservice stemmen de oude en nieuwe provider de datum van de overstap met elkaar af, zodat jij dit niet zelf hoeft te regelen. Met de overstapservice hoef jij je huidige abonnement ook niet op te zeggen, dit regelt de nieuwe provider.
Hoe maak je gebruik van de overstapservice?
- Controleer eerst of je met je huidige abonnement vrij bent om op te zeggen. Vaak heb je bij het afsluiten van een abonnement eerst een 1 of 2 jarig contract, daarna kun je iedere dag opzeggen met een opzegtermijn van een maand.
- Meld je aan bij de nieuwe provider van je keuze, dit kun je eenvoudig doen via KiesZeker. Als je nog geen nieuw abonnement hebt gevonden, gebruik van de vergelijkstool hieronder of hier.
In het bestelproces kun je aangeven dat je van de overstapservice gebruik wilt maken en wordt gevraagd om het contract- of klantnummer en einddatum van je huidige abonnement. - Na het voltooien van de bestelling ontvang je een bevestiging waarin als het goed is ook de ingangsdatum staat. Als de ingangsdatum nog niet bepaald kan worden omdat de nieuwe provider dit nog moet controleren bij of afstemmen met de huidige aanbieder ontvang je deze later. Je huidige abonnement wordt automatisch opgezegd per de ingangsdatum van het nieuwe abonnement. Je zult dan ook binnen enkele dagen of weken een bevestiging van de opzegging ontvangen.
- Op de overstapdatum installeer je het nieuwe modem die je hebt ontvangen in het installatiepakket. Als je aangeven hebt dit liever door een monteur te laten uitvoeren zal de monteur dit op de dag van overstap doen. Het verschilt per aanbieder of je hiervoor zelf een afspraak moet maken, of dat je gebeld of gemaild wordt om een afspraak in te plannen.
Welke providers bieden de overstapservice aan?
Niet alle internetproviders doen mee aan de overstapservice. Als jouw huidige internetprovider niet bij de samenwerking is aangesloten, dan moet je de opzegging zelf regelen. Ook dat is niet moeilijk, lees dit artikel voor een stappenplan en advies.
Onderstaande internetproviders doen mee aan de overstapservice:
Wanneer kun je geen gebruik maken van de overstapservice?
In onderstaande gevallen kun je helaas geen gebruik maken van de overstapservice:
- Jouw huidige internetprovider biedt de overstapservice niet aan.
- Je gaat verhuizen, de nieuwe aansluiting komt dus niet op hetzelfde adres.
- Je wilt nog bepaalde diensten bij je huidige provider aanhouden. Je wilt bijvoorbeeld overstappen met internet, maar wilt wel TV blijven afnemen bij de provider die je nu hebt.
Artikelinformatie
Publicatiedatum: | 5 augustus 2019 |
Laatste update: | 14 september 2019 |