Eric Update: 30 maart 2023 Leestijd 4 minuten Categorie: Internet & TV
Als je voor de zoveelste keer vol frustratie opgescheept zit met een website die niet laadt, een video die maar blijft haperen of Instagram waarop geen foto’s verschijnen, is het tijd voor actie. Met deze tips helpen wij jou in 7 stappen naar sneller internet!
Internet & TV vergelijkenStap 1: Meet je snelheid
Traag internet is heel irritant. Twijfel je of jouw internetsnelheid wel snel genoeg is? Doe dan eens een speedtest! Met een speedtest zie je wat de werkelijke snelheid van jouw internet is, tegenover de snelheid die de provider claimt te leveren.
Klik hieronder voor een onafhankelijke speedtest en kijk hoe het zit met jouw internetsnelheid.
Meet je internetsnelheid, doe de speedtest!
Met deze onafhankelijke speedtest kun je eenvoudig meten hoe snel jouw internetverbinding is en of deze voldoet aan de door jouw provider beloofde snelheid. Wij adviseren om deze uit te voeren via een vaste internetverbinding, niet via wifi.
via Fast.com
Deze test gebruikt +/- 100 tot 500 MB data,
houd hier rekening mee voor je databundel.
Stap 2: Wat is jouw internetsnelheid?
Tijdens de speedtest wordt jouw internetsnelheid weergegeven in megabits per seconde (Mbps). Hoe meer megabits, hoe sneller jouw internet. De ideale snelheid is 20 Mbps of meer en dit is wat de meeste internetproviders standaard aanbieden. Deze snelheid maakt het mogelijk om tegelijkertijd muziek en video te streamen, te internetten en apparaten te gebruiken die via een internetverbinding werken.
Het minimum voor een stabiele en betrouwbare internetsnelheid is 10 Mbps, maar dit is eigenlijk te laag. Als dit resultaat uit de speedtest komt, kan het zijn dat er een probleem is bij de internetprovider. We raden je aan om de test een paar uur later nog eens uit te voeren. Blijft het resultaat bij iedere speedtest laag, dan is er iets mis met jouw internetverbinding.
Alle standaard internetverbindingen leveren een minimale snelheid van 10 Mbps. Bij snelheden onder de 5 Mbps is het niet meer mogelijk om te Netflixen en kan zelfs mailen, surfen en gamen moeilijk worden.
Stap 3: Check of de wifi goed werkt
Als uit de speedtest een normale internetsnelheid naar voren komt, is de volgende stap om te checken of jouw wifi-netwerk goed werkt.
Voor een goede wifi-verbinding is het belangrijk dat de afstand tussen het toestel en de wifi-router niet te groot is. Dikke of meerdere muren kunnen ook een rol spelen bij een slechte wifi-verbinding.
Je kunt dit oplossen door de router te verplaatsen naar een centrale plek in huis. Of je plaatst een wifi-repeater of een powerline-extender in de ruimte waar de verbinding slecht is. Je steekt deze apparaten in het stopcontact. Ze versterken het wifi-signaal van daaruit of maken een tweede wifi-netwerkje aan. Je betaalt ongeveer € 30 euro voor zo’n apparaatje.
Stap 4: Hoeveel internetgebruikers zijn er in huis?
Als je de wifi-verbinding en de snelheid hebt gecheckt, is de volgende stap om na te gaan wie er op dat moment allemaal gebruikmaken van het internet. De tragere snelheid kan worden veroorzaakt door een overbelasting van het netwerk.
Heb je misschien opgroeiende kinderen in huis, die graag Netflixen en uren op YouTube doorbrengen? Of maken meerdere mensen tegelijkertijd gebruik van jouw netwerk? Dat zijn factoren die zorgen voor overbelasting en dus tragere snelheid.
En dan nog een laatste tip: verander het wachtwoord van je wifi-netwerk, het kan namelijk zomaar zijn dat anderen in de buurt gebruikmaken van jouw wifi!
Stap 5: Zet de router uit en weer aan
Merk je na de vorige vier stappen nog steeds geen verbetering? Zet dan de wifi-router eens uit en schakel hem na ongeveer een halve minuut weer in. Een andere optie is om de resetknop op het apparaat in te drukken. Deze is niet altijd makkelijk te vinden, dus een paperclip kan hierbij goed van pas komen. Het nadeel van de resetknop is dat je de router daarna helemaal opnieuw moet installeren, waarvoor zelfs de hulp van de helpdesk nodig kan zijn.
Stap 6: Schakel de provider of een expert in
Heb je alle stappen doorlopen en blijft jouw internetsnelheid traag? Dan is het tijd om contact op te nemen met de helpdesk van jouw provider. De experts daar kunnen je in de meeste gevallen op afstand van jouw probleem afhelpen.
Als het probleem in het netwerk van de provider zit, zorgen ze ook voor een oplossing, door bijvoorbeeld een expert naar een centrale in de buurt te sturen voor een reparatie. In het laatste geval zit er niets anders op dan afwachten tot het probleem is verholpen.
Als blijkt dat jouw router defect is, vervangt jouw provider deze vaak zonder extra kosten. En wanneer een probleem zo complex is dat alle voorgaande stappen het niet oplossen, kan het zijn dat er een monteur bij je langskomt. Kijk hier voor de contactgegevens van jouw provider. Denk er aan dat de kosten voor de monteur meestal wel in rekening worden gebracht als blijkt dat het probleem niet aan het netwerk of de apparatuur van provider ligt.
Stap 7: Check alternatieve providers
Niet alle providers bieden dezelfde internetsnelheid op dezelfde plek aan. Het kan dus zomaar zijn dat er een andere internetprovider is die beter en sneller internet aanbiedt op jouw adres. Doe de postcodecheck en krijg meteen een overzicht van internetaanbieders met een interessante aanbieding voor jou.
Over de auteur
Eric Hes
Eric is beheerder van KiesZeker en een aantal andere websites. Hij schrijft regelmatig over diverse onderwerpen die aansluiten bij de diensten op deze website.
Gerelateerde artikelen
Tv kijken via internet, wat zijn de mogelijkheden?
Eric Update: 31 januari 2024
Steeds meer mensen kijken tv via internet. In haast elk huishouden zijn er wel meerdere mobiele telefoons en tablets waarop je tv kunt kijken via een internetverbinding. Vrijwel alle providers bieden tegenwoordig dan ook de mogelijkheid om tv te kijken via een app of via de browser op je computer of laptop.
Ziggo gaat voor de laatste meters van aansluitingen over op glasvezel
Frank 10 augustus 2021
Kabelbedrijf Ziggo stapt over op glasvezel voor de allerlaatste meters van aansluitingen. De meters van wijkkasten naar woningen. In eerste instantie betreft het alleen de kabels naar woningen in nieuwbouwprojecten. Waarom maakt Ziggo deze overstap? En wat zijn de verschillen tussen coax en glasvezel?
Zal ik overstappen naar glasvezel of voldoet mijn huidige aansluiting?
Eric 14 december 2023
Op dit moment wordt er glasvezel aangelegd in mijn wijk. Deze ontwikkeling creëert vragen bij de bewoners, zoals: "Moeten we overstappen naar glasvezel of is onze huidige aansluiting goed genoeg?" Dit is een relevante vraag, gezien onze steeds groeiende behoefte aan snelle en betrouwbare internetverbindingen.
Vrije modemkeuze is nu een recht, maar wat heb je eraan?
Frank 25 maart 2022
Als je klant wordt van een internetprovider voor vast internet thuis, eventueel met tv en telefoon, dan krijg je vrijwel altijd een modem van de provider toegestuurd, die je bij soms ook verplicht was om te gebruiken. Sinds begin dit jaar heb je echter bij alle providers het recht om een eigen modem te gebruiken.