Femke 15 april 2022
Leestijd 4 minuten
Categorie:
Energie,
Stel dat jouw energiebedrijf failliet gaat, wat gebeurt er dan? Een actuele vraag, want de afgelopen tijd gingen meerdere energieleveranciers failliet. De grootste daarvan was Welkom Energie. Klanten konden terecht bij de overnemende leverancier Eneco, maar moesten wel plots heel veel meer betalen voor gas en stroom. Beter toezicht op energiebedrijven moet de consument beter beschermen. Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) gaat vanaf nu strenger optreden.
Wat kun je lezen in dit artikel?
- Wat gebeurt er met de klanten als een energiebedrijf failliet gaat?
- Wat doet de ACM precies?
- De ACM had de mogelijkheden om strenger in te grijpen
- De ACM gaat de aanbevelingen uit het onderzoek overnemen
- Mogelijk garantiefonds voor klanten waarvan het energiebedrijf failliet gaat
- De Consumentenbond is blij met de nieuwe aanpak
Wat gebeurt er met de klanten als een energiebedrijf failliet gaat?
Allereerst een geruststelling: je komt niet zomaar zonder gas of stroom te zitten, de levering gaat gewoon door. Gaat je energieleverancier failliet, dan bepaalt toezichthouder ACM welke energieleverancier de klanten van het failliete bedrijf overneemt.
De nieuwe leverancier doet je in zo’n geval een aanbod. Je beslist zelf of je daarop ingaat, of dat je overstapt naar een ander energiebedrijf. Helaas is dit vrijwel altijd financieel nadelig. Dat geldt nu zeker, met de hoge energieprijzen waar we allemaal mee te maken hebben.
Bij een faillissement van je energiebedrijf zit je niet zomaar zonder energie
Wel kunnen de financiële gevolgen heel nadelig uitpakken, zeker nu de energieprijzen zo hoog zijn.
Wat doet de ACM precies?
De ACM is de toezichthouder voor de energiesector. De toezichthouder kijkt naar de betaalbaarheid, leveringszekerheid en duurzaamheid van de energieleveranciers. De ACM is ook verantwoordelijk voor het verstrekken van vergunningen aan bedrijven die gas leveren aan consumenten.
De ACM geeft vergunningen natuurlijk niet zomaar uit. Ze stellen voorwaarden en controleren de naleving ervan. De ACM gaat niet over de tarieven, die bepalen de leveranciers zelf, maar kan wel ingrijpen bij onredelijke tarieven. De toezichthouder stelt wel de tarieven vast voor netwerkbedrijven, die het transporteren van gas en stroom verzorgen.
De ACM had de mogelijkheden om strenger in te grijpen
De ACM liet een extern onderzoek doen, waaruit naar voren kwam dat binnen de huidige wet al een strenger toezicht mogelijk is. De ACM dacht zelf dat ze wel energiebedrijven mochten controleren, maar geen verbeteringen afdwingen. De onderzoekers stellen dat de ACM meer had kunnen doen om energieleveranciers te controleren, zoals het eisen van een herstelplan.
Een andere conclusie uit het onderzoek was dat bij de ACM de focus te veel op leveringszekerheid lag. Daardoor werd onvoldoende gelet op de belangen van de klanten. De klanten van het failliete Welkom Energie mochten bijvoorbeeld in de begintijd van hun contract niet overstappen. Toen Welkom Energie failliet ging, kon Eneco mede daardoor maar liefst 90.000 klanten overnemen en ze vervolgens confronteren met veel hogere tarieven.
De ACM gaat de aanbevelingen uit het onderzoek overnemen
De ACM maakte bekend dat het zich de conclusies van het onderzoek aantrekt, en dat ze een aantal aanbevelingen uit het rapport overnemen. Dat betekent aanscherping van de eisen aan energiebedrijven. Ze moeten hun financiële continuïteit, uitvoerbaarheid van hun bedrijfsplannen en risicomanagement beter onderbouwen.
De ACM stelt dat er naast de aanscherping van bestaande regels ook wettelijke aanpassingen moeten komen. De onderzoekers en de ACM zijn het er over eens dat het belangrijk is om kwetsbare consumenten te behoeden voor grote financiële schade.
Mogelijk garantiefonds voor klanten waarvan het energiebedrijf failliet gaat
Een belangrijke aanbeveling uit het onderzoek is het oprichten van een garantiefonds. Klanten van een failliete energieleverancier kunnen hier dan een beroep op doen. De onderzoekers stellen dat consumenten bijna nooit stilstaan bij het risico dat een energieleverancier failliet kan gaan.
Consumenten staan bijna nooit stil bij het risico van een failliet energiebedrijf
Mede hierom bevelen de onderzoekers het oprichten van een garantiefonds aan.
Zowel de ACM als het ministerie van Economische Zaken en Klimaat waren in e erste instantie geen voorstander van een garantiefonds. Zij menen dat het meer risicovol gedrag van klanten van energiebedrijven in de hand werkt. Het garantiefonds is daarmee niet van de baan: binnenkort gaat de ACM samen met het ministerie van Economische Zaken bekijken hoe ze consumenten beter kunnen helpen bij een faillissement van een energieleverancier.
De Consumentenbond is blij met de nieuwe aanpak
De ACM gaat ook in gesprek met de Consumentenbond over de aanscherping van de bestaande regels voor energiebedrijven. De bond liet weten blij te zijn met het verscherpte toezicht. De Consumentenbond had al eerder bij de ACM aangedrongen de regels scherper te handhaven. De ACM wil binnenkort een concept voor het nieuwe beleid ter consultatie aan de Consumentenbond voorleggen. Het is de bedoeling dat het nieuwe beleid aan het begin van het nieuwe stookseizoen, op 1 oktober van dit jaar ingaat.
Blijf op de hoogte van de energiemarkt
Meld je aan voor onze EnergieAlert en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de energiemarkt.
Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Over de auteur
Femke Vermeer
Na jarenlang te hebben gewerkt in de energie- en telecombranche is Femke absoluut een expert te noemen. Met veel passie blogt zij hier dan ook over.
Tags
- Welkom Energie
- Eneco
Gerelateerde artikelen
Blijft investeren in zonnepanelen rendabel?
Femke 19 september 2023
Investeerde je de afgelopen jaren in zonnepanelen voor je huis, dan was dat waarschijnlijk een van de slimste financiële zetten die je kon doen. Zonnepanelen leveren immers een aanzienlijke verlaging op van je energierekening. Maar de salderingsregeling staat onder druk en energiebedrijven komen met terugleverkosten.
Meer consumenten profiteren van combivoordeel vast en mobiel bellen
Frank Update: 11 augustus 2021
Een vast én mobiel abonnement bij dezelfde provider afsluiten is populair. Er zijn in Nederland nu al zo’n drie miljoen consumenten die dit hebben gedaan. Providers bieden hierbij aantrekkelijke kortingen en andere voordelen.
Eneco en Vattenfall passen variabel tarief vaker aan vanaf april
Femke 28 maart 2022
De energieprijzen blijven maar stijgen. Steeds meer huishoudens komen daardoor in de problemen. Energieleveranciers bieden niet of nauwelijks nog contracten met een vast tarief aan. Daarnaast passen ze het variabel tarief voor gas en stroom vaker tussentijds aan. Welke gevolgen heeft dit voor de klanten?
Terug van weggeweest: een vast energiecontract, maar wel met nieuwe voorwaarden
Femke 6 juni 2023
Sinds 1 juni bieden energiebedrijven weer meerjarige, vaste energiecontracten aan. Dit is een welkome verandering na een lange periode met alleen kortlopende contracten. Hoe komt dat zo ineens en waar moet je op letten als je een nieuw vast energiecontract wilt afsluiten?